Algemene voorwaarden Winkel en Wijn d.d. 1 april 2024
Artikel 1. Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Winkel en Wijn: De eenmanszaak Winkel en Wijn onder handelsnaam Alt-Tab Bedrijfsondersteuning, gevestigd te Wateringen. (Hierna: WW)
Klant: De natuurlijke of rechtspersoon die door het aangaan van een mondelinge of schriftelijke overeenkomst met WW een opdracht is overeengekomen.
Partijen: WW en de klant samen.
Consument: Een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Schriftelijk Een mededeling, vraag, verzoek, bevestiging of anders per brief of e-mail.
Artikel 2. Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn, met terzijdestelling van de eventuele algemene voorwaarden van de opdrachtgever, van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens WW, behoudens wanneer en voorzover in een bepaald geval blijkens schriftelijke bevestiging van WW andere voorwaarden zijn overeengekomen.
2. WW en de klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
3. WW en de klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de klant of anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3. Prijzen
1. WW hanteert prijzen in Euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
2. WW mag de prijzen van haar diensten en producten op haar website en in andere uitingen altijd wijzigen.
3. WW en de klant spreken voor een dienstverlening door WW een totaalbedrag af als richtprijs, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
4. WW mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
5. WW moet de klant tijdig laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uitvalt.
6. De klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10% zoals is vastgesteld in artikel 3.4 van deze voorwaarden) uitkomt laten vervallen.
7. WW mag de prijzen jaarlijks indexeren en/of aanpassen zonder hierover nadere mededeling te doen aan de klant.
8. Een klant of consument mag de overeenkomst met WW ongedaan maken als hij het niet eens is met de prijsverhoging.
Artikel 4. Betaling en betalingstermijnen
1. WW verkoopt voornamelijk via de webshop op www.winkelenwijn.nl. Hier moet direct worden afgerekend om de bestelling door te zetten. In overige gevallen wordt een betalingstermijn van 5 werkdagen gehanteerd.
2. De betalingstermijn die WW hanteert zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat een als de klant het afgesproken bedrag niet op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat WW aan de klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
3. WW mag een levering, afhankelijk stellen van de betaling, dan wel een zekerheidsstelling eisen voor he totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 5. Recht van reclame
1. Als een klant in verzuim is, mag WW het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de klant geleverde producten.
2. WW maakt gebruik van zijn recht van reclame door een mededeling per post of e-mail aan de klant.
3. Zodra de klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan WW.
4. De klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten zoals genoemd in lid 5.3.
Artikel 6. Herroepingsrecht
1. Een consument mat een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet als:
a. het product is uitgepakt uit zijn originele verpakking en/of is gebruikt
b. het product wijn of voedsel betreft
c. het product speciaal voor de consument op maakt is gemaakt of aangepast
d. de verzegeling niet intact is als het gaat om gegevensdragers met digitale inhoud
e. het product een cateringproduct is
f. de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
g. het een dienst betreft die reeds (deels) is uitgevoerd
2. De bedenktijd van 14 dagen uit lid 6.1 begint:
a. op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling
b. zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
c. zodra de consument bevestigd heeft dat hij de digitale inhoud via internet gaat afnemen.
3. De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een e-mail over dat onderwerp te sturen naar info@winkelenwijn.nl.
4. De consument is verplicht het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht te retourneren aan WW, bij gebreke waarvan het herroepingsrecht komt te vervallen.
Artikel 7. Vergoeding van kosten voor bezorgen of retourneren
1. Er vindt geen vergoeding plaats voor kosten van bezorgen of retourneren.
Artikel 8. Opschortingsrecht
1. Tenzij de klant een consument is, doet hij of zij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 9. Retentierecht
1. WW kan gebruik kamen van haar retentierecht en in dat geval producten van de klant bij zich houden totdat de klant alle nog openstaande rekeningen van WW heeft betaald, tenzij de klant voor de kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
2. Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de klant nog geld moet betalen aan WW.
3. WW is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.
Artikel 10. Verrekening
1. Tenzij de klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan WW te verrekenen met een vordering op WW.
Artikel 11. Eigendomsvoorbehoud
1. WW blijft de eigenaar van alle geleverde producten totdat de klant alle openstaande facturen van WW met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.
2. Tot die tijd in lid 11.1 kan WW gebruik maken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
3. Voordat het eigendom is overgegaan op de klant, mag de klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
4. Als WW gebruikt maakt van haar eigendomsvoorbehoud, wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag WW van de klant volledige schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.
Artikel 12. Levering
1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
2. Levering vind plaats bij WW tenzij anders wordt afgesproken.
3. Levering van online bestelde producten vind plaats op het door de klant aangegeven adres in NL.
4. Als de klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag WW haar leveringsverplichting opschorten totdat de klant betaalt.
5. Bij te late levering is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de klant een verlate levering niet aan WW kan tegenwerpen.
Artikel 13. Levertijd
1. Levertijden van WW zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken. In principe wordt bij bestellingen voor evenementen de dag zelf of de dag voorafgaande aan het evenement geleverd.
2. De levertijd gaat in wanneer de klant het bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een bevestiging heeft gekregen van WW.
3. De klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken als WW later levert dan is afgesproken. De klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken als dat schriftelijk is afgesproken of als WW niet binnen 14 dagen alsnog levert, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de klant en WW iets anders hebben afgesproken.
Artikel 14. Feitelijke levering
1. De klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van de bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.
Artikel 15. Transportkosten
1. De klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de klant en WW schriftelijk iets anders hebben afgesproken.
Artikel 16. Verpakking en verzending
1. Als de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, moet de klant hiervan door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de klant dit niet, kan WW niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade.
2. Als de klant zelf het transport van een product regelt, moet hij de eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan he vervoer melden. Doet de klant dit niet, kan hij WW niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
Artikel 17. Verzekering
1. De klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen o.a. brand-, ontploffings- en waterschade en diefstal:
a. Geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
b. Zaken van WW die bij de klant aanwezig zijn
c. Zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd.
2. De klant geeft op eerste verzoek van WW de polis van deze verzekering ter inzage.
Artikel 18. Bewaring
1. Als een klant bestelde producten later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de klant.
2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de klant.
Artikel 19. Garantie
1. Als de klant en WW een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor WW enkel een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting.
2. De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.
3. Garantie geldt niet:
a. in geval van normale slijtage
b. voor schade ontstaan door ongevallen
c. voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen van het product
d. door schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant
e. als de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld
4. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van producten die WW levert, gaat over op de klant zodra deze juridisch of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de klant komen of van een derde die het product voor de klant in ontvangst neemt.
Artikel 20. Uitvoering van de overeenkomst
1. WW voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
2. WW mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
3. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de klant.
4. De klant zorgt ervoor dat WW op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst
5. Als WW door schuld van de klant niet tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant.
Artikel 21. Informatieverstrekking door de klant
1. De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op de gewenste wijze beschikbaar aan WW.
2. De klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstige zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
3. Als en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert WW de betreffende bescheiden.
4. Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door WW redelijkerwijs verlangende informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.
Artikel 22. Vrijwaring
1. De klant vrijwaart WW tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door WW geleverde producten en/of diensten.
Artikel 23. Klachten
1. De klant moet een door WW geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
2. Beantwoordt een geleverd product en verleende dienst niet aan wat de klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de klant WW daarvan op de hoogte stellen binnen 8 dagen na het vaststellen van de tekortkoming.
3. Een consument moet uiterlijk binnen 14 dagen na het vaststellen van de tekortkoming WW hiervan op de hoogte stellen.
4. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat WW hierop gepast kan reageren.
5. De klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de klant en WW.
6. Als een klacht gaat over lopende werkzaamheden, kan de klant niet eisen dat WW andere werkzaamheden verricht dan zijn afgesproken.
Artikel 24. Ingebrekestelling
1. De klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan WW.
2. De klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling WW ook daadwerkelijk tijdig bereikt.
Artikel 25. Aansprakelijkheid klant
1. Als WW een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 26. Aansprakelijkheid WW
1. WW is alleen aansprakelijk voor schade die de klant lijdt als die schade is veroorzaakt door opzet of roekeloosheid van WW.
2. Als WW aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst
3. WW is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
4. Als WW aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 27. Vervaltermijn
1. Elk recht van de klant op schadevergoeding van WW vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten op het bepaalde in artikel 6:89BW.
Artikel 28. Ontbinding
1. De klant mag de overeenkomst ongedaan maken als WW toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen, tenzij deze tekortkomingen de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
2. Is de nakomingsverplichting door WW nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat WW in verzuim is.
3. WW mag de overeenkomst met de klant ongedaan maken, als de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel als WW kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de klant zijn verplichtingen niet na komt.
Artikel 29. Overmacht
1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van WW door de klant niet aan WW kan worden toegerekend als er sprake is van overmacht.
2. Onder een overmachtssituatie valt onder meer:
• een noodtoestand zoals een oorlog of natuurramp
• wanprestatie over overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
• stroom-, elektriciteits-, internet-, computer- of telecomstoringen
• computervirussen
• stakingen
• overheidsmaatregelen
• onvoorziene vervoersproblemen
• extreme weersomstandigheden
• werkonderbrekingen
3. Als een overmachtssituatie zich voordoet waardoor WW één of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat SS wel kan nakomen
4. Vanaf het moment dat een overmachtssituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de klant als WW de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
5. WW hoeft in een overmachtssituatie geen vergoeding aan de klant te betalen, ook niet wanneer WW hiervan voordeel heeft.
Artikel 30. Wijziging overeenkomst
1. Als het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de klant en WW de overeenkomst aanpassen in onderling overleg.
Artikel 31. Wijzigen algemene voorwaarden
1. WW mag deze algemene voorwaarden wijzigen
2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag WW altijd doorvoeren
3. Ingrijpende wijzigingen zullen worden aangekondigd op de website www.winkelenwijn.nl
4. Een consument mag bij ingrijpende wijziging in de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 32. Overgang van rechten
1. De klant kan geen rechten uit een overeenkomst met WW aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van WW.
2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83, lid 2 BW.
Artikel 33. Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
1. Als één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat WW bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt beoogd had.
Artikel 34. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de klant en WW is Nederlands recht van toepassing.
2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van WW is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de klant en WW, tenzij de wet iets anders bepaalt.
Winkel en Wijn, handelsnaam van Alt-Tab Bedrijfsondersteuning
De Frankenthaler 14
2291 JD Wateringen
De algemene voorwaarden van Alt-Tan Bedrijfsondersteuning zijn gedeponeerd bij Kamer van Koophandel Haaglanden onder nummer 27243860.